بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل
موضوع این بیمهنامه درباره مسئولیت بیمهگذار در قبال ارسالکنندگان یا صاحبان کالا بر اساس بارنامههای صادره است که بیمهگذار به عنوان متصدی حمل و نقل مسئول جبران آنها شناخته میشود.
ماده 388 قانون تجارت میگوید: متصدی حمل و نقل مسئول حوادث و تقصیراتی است که در مدت حمل و نقل اتفاق افتاده است. اعم از اینکه خود متصدی اقدام به حمل و نقل کرده باشد، یا حمل و نقلکننده دیگری را مأمور این کار کرده باشد. بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل، جبران این قبیل خسارات را پوشش میدهد.

موضوع این بیمهنامه درباره مسئولیت بیمهگذار در قبال ارسالکنندگان یا صاحبان کالا بر اساس بارنامههای صادره است که بیمهگذار به عنوان متصدی حمل و نقل مسئول جبران آنها شناخته میشود.
ماده 388 قانون تجارت میگوید: متصدی حمل و نقل مسئول حوادث و تقصیراتی است که در مدت حمل و نقل اتفاق افتاده است. اعم از اینکه خود متصدی اقدام به حمل و نقل کرده باشد، یا حمل و نقلکننده دیگری را مأمور این کار کرده باشد. بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل، جبران این قبیل خسارات را پوشش میدهد.
شرایط بیمهنامه
بیمهگر تعهدی به جبران خسارتهایی که به دلایل زیر، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کالای حملشده وارد آمده، ندارد:
– جعل اسناد و خیانت در امانت و هر نوع عمل عمد یا مجرمانه بیمهگذار (شامل کارکنان و نمایندگان وی)، راننده یا کمکراننده وسیله نقلیه.
– حوادث طبیعی مانند سیل، طوفان، زلزله، آتشفشان
– جنگ، شورش، اعتصاب، بلوا، ضبط و مصادره
– تشعشعات رادیواکتیو و فعل و انفعالات هستهای
– عیب ذاتی یا خودسوزی کالاها
– هر نوع خسارت غیرمستقیم و عدمالنفع و کاهش ارزش کالا در بازار
– حمل کالاهای قاچاق و غیرمجاز
– خسارت هنگام تخلیه و بارگیری
– عدم صلاحیت راننده برای رانندگی وسیله نقلیه با توجه به نوع گواهینامه
– ریزش، روندگی، آبدیدگی، مگر این که ناشی از تحقق خطرات مذکور در ماده 3 باشد.
– کاهش طبیعی وزن محموله
– سرقت قسمتی از محموله و یا هر نوع سرقت ناشی از خیانت در امانت.
– فقدان کالا
– تغییر وسیله حمل جز با موافقت قبلی بیمهگر
– خسارت وارده به علامت و بستهبندی کالا
تبصره: خسارت ناشی از تخلیه و بارگیری و آبدیدگی به شرطی قابل پوشش است که حقبیمه اضافی پرداخت شود.
الزامات قانونی
تعهدات بیمهگری که طرف این قرارداد است، پس از بارگیری کالا در مبدأ، آغاز میشود. همزمان با شروع تخلیه در مقصد مندرج در بارنامه، این تعهدات پایان مییابد.
مـشــاوره رایـگـان
مشاوران ما آماده مشاوره رایگان در زمینه های صدور و پرداخت خسارت هستند.تلفن را بردارید و سوالات خود را از مشاوران ما بپرسید. همچنین میتوانید با تکمیل فرم ذیل از مشاوران ما بخواهید با شما تماس بگیرند.
راهـنـمـای خـریـد
در این نوع بیمهنامه با توجه به تنوع شرایط خرید بیمهنامه و پوششهای قابل ارائه بیمهگذاران میتوانند با مراجعه به یکی از شعب و نمایندگان شرکت بیمه دی طی مراحل ذیل نسبت به خرید بیمهنامه اقدام نمایند.
مراحل صدور بیمهنامه مسئولیت حرفهای به هنگام مراجعه بیمهگذار به واحــد صدور تا تحویل بیمهنامه به شرح ذیل میباشد.
- درخواست کتبی و تکمیل فرم پرسشنامه (پیشنهاد): مشتری درخواست کتبی خود را به همراه فرم پیشنهاد که توسط شخص بیمهگذار یا نماینده قانونی وی، به طور دقیق مطالعه و تکمیـل گـردیده اسـت را به اداره صـدور بیمـهنامه های بدنه تحویل میدهد.
- اعلام حقبیمه: پس از تکمیل فرم پرسشنامه واحد صدور میبایست بر اساس اطلاعات اعلام شده در فرم مذکور و تعهدات درخواستی، حقبیمه متعلقه را به بیمهگذار اعلام نماید.
- تحویل بیمهنامه به بیمهگذار: بیمهگذار پس از واریز مبلغ حقبیمه و تحویل فیش واریزی به واحد صدور، بیمهنامه را دریافت میدارد.
دریافت خسارت
با توجه به اینکه این بیمهنامه خسارات جانی و مالی و هزینههای پزشکی وارد به زیاندیدگان را شامل میشود، لازم است جهت تشکیل پرونده خسارت اعلام خسارت، به صورت مکتوب و یا الکترونیکی به یکی از شعب بیمه دی و یا نمایندگان شرکت تحویل گردد.
مراحل پرداخت خسارت:
- اعلام خسارت کتبی بیمهگذار
- تحویل مدارک مورد نیاز هر خسارت با توجه به ماهیت خسارت
- بررسی پرونده توسط کارشناسان بیمه دی و تطابق موضوع خسارت با شرایط بیمهنامه
- صدور حواله خسارت جهت پرداخت خسارت