بیمه کارفرما در قبال کارکنان
ماده 12 قانون مسئولیت مدنی میگوید: کارفرمایانی که قانون کار درباره آنها صدق میکند، مسئول جبران خساراتی هستند که در حین کار یا به دلیل کار به کارکنان اداری یا کارگران آنها وارد شده است.
موضوع این بیمهنامه، جبران خسارات جانی شامل فوت و نقص عضو و هزینههای پزشکی است که به کارکنـان شـاغل بیمهگذار در حین انجام فعالیت معین و در محدوده مشخص وارد میشود. این جبران به دو صورت بانام و بینام صورت میگیرد. بیمه مسئولیت، علاوه بر پوشش اصلی که ذکر شد، پوششهای اضافی را نیز شامل میشود.
ماده 12 قانون مسئولیت مدنی میگوید: کارفرمایانی که قانون کار درباره آنها صدق میکند، مسئول جبران خساراتی هستند که در حین کار یا به دلیل کار به کارکنان اداری یا کارگران آنها وارد شده است.
موضوع این بیمهنامه، جبران خسارات جانی شامل فوت و نقص عضو و هزینههای پزشکی است که به کارکنـان شـاغل بیمهگذار در حین انجام فعالیت معین و در محدوده مشخص وارد میشود. این جبران به دو صورت بانام و بینام صورت میگیرد. بیمه مسئولیت، علاوه بر پوشش اصلی که ذکر شد، پوششهای اضافی را نیز شامل میشود.
پوششهای اضافی
- پوشش خسارت جاني ناشی از حوادث حين كار، به دليل قصور، اشتباه و يا اهمال غيرعمدي كاركنان
- پوشش تعهدات مازاد شخص ثالث قانوني براي وسايل نقليه موتوري
- پوشش بيمهاي براي مسئوليت پيمانكاران اصلي و فرعي
- (ديه دوم) تعهد بيمهگر جهت جبران غرامت فوت و نقص عضو مازاد بر ميزان مندرج در جدول
- تامين مطالبات سازمان تامين اجتماعي و خدمات درماني
- حذف فرانشيز غرامت هزينه پزشكي
- پوشش بيمهاي براي شخص كارفرما و پيمانكار
- پوشش بيمهاي براي مسئوليت مهندسان ناظر و مشاور
- پرداخت خسارت بدون راي دادگاه
- جبران هزينههاي پزشكي بدون اعمال تعرفه
- پوشش بيمهاي در اماكن وابسته به كارگاه
- مسئوليت كارفرما در قبال خسارات جاني واردشده به اشخاص ثالث
- پوشش بيمهاي براي محل اقامت و ماموريتهاي خارج از كارگاه كاركنان
- پوشش بيمهاي براي حوادث وسايل نقليه موتوري به طور كامل
- پرداخت غرامت به کارکنان درصورت افزايش حداکثر تا 20%
- پوشش حوادث غير مرتبط با فعاليت بيمهگذار در صورت احراز مسئوليت بيمهگذار
- پوشش بيمهاي مابهالتفاوت افزايش ديه مازاد خريداريشده (حداکثر تا سه سال)
انواع رشتههای بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
این بیمهنامه بر اساس فعالیت بیمهشدگان به سه زیرمجموعه تقسیم میگردد:
1.بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان پروژههای خدماتی ـ صنعتی و اداری
این بیمهنامه همه کارکنان شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، روزمزد و قراردادی) را که به صورت تماموقت یا پارهوقت در محدوده مورد بیمه فعالیت دارند، پوشش میدهد.
یکی از نکات مهم این بیمهنامه این است که کارکنان پیمانکاران فرعی را که مستقیما جزء کارکنان تحت امر بیمهگذار نیستند، پوشش میدهد.
2.بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان پروژههای عمرانی
در این بیمهنامه، زیانهای جانی و مالی که به کارگران شاغل در پروژههای عمرانی مانند نیروگاهها، سدها، پلها، تونلها، کانالها، شبکههای آب و فاضلاب، خطوط گاز، مترو و… وارد میشود و مسئولیت آن با پیمانکاران است، پوشش داده میشود.
پروژههای عمرانی معمولاً قراردادی بین کارفرما و پیمانکار دارند که زمان و مکان پروژه و سایر اطلاعات انجام کار در آن مشخص شده است.
3.بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان پروژههای ساختمانی
این بیمهنامه خسارات و زیانهای جانی و مالی را که به کارکنان پروژههای ساختمانی وارد می شود و مسئولیت آن با بیمهگذار است، پوشش میدهد.
مشاوره رایگان
مشاوران ما آماده مشاوره رایگان در ضمینه های صدور و پرداخت خسارت هستند.تلفن را بردارید و سوالات خود را از مشاوران ما بپرسید. همچنین میتوانید با تکمیل فرم ذیل از مشاوران ما بخواهید با شما تماس بگیرند.
راهنمای خرید
شرایط خرید بیمهنامه و پوششهای قابل ارائه در این نوع بیمهنامه، متنوع است؛ از همین رو، بیمهگذاران میتوانند به یکی از شعبهها و نمایندگان شرکت بیمه دی مراجعه کنند و با طی مراحلی که در ادامه ذکر میشود، بیمهنامه مورد نیاز خود را بخرند.
مراحل صدور بیمهنامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان به هنگام مراجعه بیمهگذار به واحــد صدور تا تحویل بیمه:
- درخواست کتبی و تکمیل فرم پرسشنامه (پیشنهاد): مشتری درخواست کتبی خود را به همراه فرم پیشنهاد که توسط شخص بیمهگذار یا نماینده قانونی وی، به طور دقیق مطالعه و تکمیـل گـردیده اسـت را به اداره صـدور بیمـهنامههای بدنه تحویل میدهد.
- اعلام حقبیمه: پس از تکمیل فرم پرسشنامه واحد صدور میبایست بر اساس اطلاعات اعلام شده در فرم مذکور و تعهدات درخواستی، حقبیمه متعلقه را به بیمهگذار اعلام نماید.
- تحویل بیمهنامه به بیمهگذار: بیمهگذار پس از واریز مبلغ حقبیمه و تحویل فیش واریزی به واحد صدور، بیمهنامه را دریافت میدارد.
دریافت خسارت
این بیمهنامه خسارات جانی و مالی و هزینههای پزشکی که به زیاندیدگان وارد شده را جبران و پرداخت میکند، به همین دلیل خسارت واردشده میبایست به صورت مکتوب یا الکترونیکی به یکی از شعبههای بیمه دی یا نمایندگان شرکت اعلام شود.
مراحل پرداخت خسارت:
- اعلام خسارت کتبی بیمهگذار
- تحویل مدارک مورد نیاز هر خسارت با توجه به ماهیت خسارت
- بررسی پرونده توسط کارشناسان بیمه دی و تطابق موضوع خسارت با شرایط بیمهنامه
- صدور حواله خسارت جهت پرداخت خسارت
سوالات
1.تبصره 1 ماده 66 تامین اجتماعی چیست؟
سازمان تامین اجتماعی در صورت اثبات تقصیر کارفرما هزینههای غرامت، معالجه و مستمری کارکنان را پرداخت کرده و طبق مادهی 50 از کارفرما مطالبه مینماید. راه دیگر ادای این مورد، پرداخت مبلغ 10 سال مستمری به سازمان تامین اجتماعی از این بابت و بریالضمه شدن کارفرما میباشد.
- دیهی یومالادا یعنی چه؟
ممکن است رسیدگیِ قضایی به یک پرونده به علل گوناگون به طول بیانجامد و پرداخت خسارت به سال بعد موکول شود از آنجایی که مبلغ دیه در سال یا سالهای بعدی افزایش پیدا میکند، در چنین حالتی مبلغ دیه به نرخ روز توسط بیمهگر پرداخت خواهد شد.
- اگر کارکنان کارفرما دارای بیمه تامین اجتماعی نباشند آیا امکان خرید بیمهنامه مسئولیت وجود دارد یا خیر؟
بله میتواند اما در این حالت، کارفرما قادر به انتخاب کلوز مطالبات سازمان تامین اجتماعی (تبصره 1 ماده 66) نخواهد بود.
- آیا امکان خرید بیمهنامه به صورت تقسیط وجود دارد؟ فرق آن با خرید نقدی در چیست؟
بله تقسیط آن امکانپذیر است و پوششها نیز هیچ فرقی با خرید نقدی نخواهند داشت، اما اگر پرداخت اقساط به تأخیر بیافتد و حادثهای روی دهد، پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه، به نسبت حقبیمهی پرداختی کارفرما انجام خواهد شد.
- ماههای حرام چه ماههایی میباشند؟
ذیقعده- ذیحجه- محرم- رجب
- درصورت بروز خسارت در چه بازه زمانی بیمهگذار موظف به اعلام خسارت میباشد؟
بیمهگذار موظف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری، مراتب وقوع حادثه را به اطلاع بیمهگر برساند.
7.در صورتی که در زمان خرید بیمهنامه اعلام تعداد کارکنان کمتر از میزان واقعی چه تبعاتی خواهد داشت؟
موجب میشود تا در زمان پرداخت خسارت، خسارت را به نسبت حقبیمه تعیین شده به حقبیمه متناسب با خطر مشدد پرداخت نمایند.(اعمال قاعده نسبی موضوع ماده ۱۰ قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶)
8.آیا پرداخت خسارت مربوط به کارکنان با تابعیت غیرایرانی قابل پرداخت است؟
تنها در صورتی قابل پرداخت میباشد که دارای اقامت با حقکار مشخص بوده و پروانه کار دریافت نموده باشند.
- چه خساراتی در بیمه مسئولیت قابل پرداخت نیستند؟
غرامت و خسارت وارد به اتباع خارجی فاقد مجوز معتبر کار از مراجع ذیصلاح
خسارتهای ناشی از عمد و تقلب بیمهگذار و کارکنان وی در ایجاد حادثه موضوع بیمه با تشخیص مراجع ذیصلاح
حوادث ناشی از درگیری و نزاع
حوادث ناشی از مصرف مسکرات، مواد مخدر یا روانگردان توسط کارکنان
محکومیت به جزای نقدی توسط دولت و مجازاتهای قابل خرید
خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم ناشی از انفجار هستهای و تشعشعات رادیواکتیو
کلیه حوادثی که طبق نظر مراجع ذیصلاح بیمهگذار مسئول جبران آن شناخته نمیشود.
کلیه امراضی که در اثر فعالیت عادی و به مرور زمان به آن دچار شده باشد، مگر در مواردی که بنا به رای مراجع ذیصلاح بیمهگذار مسئول جبران شناخته شده باشد.
خسارت ناشی از جنگ، شورش و اغتشاش، اعتصاب
- پرداخت خسارت به شخص بیمهگذار حقیقی تا چه میزان میباشد؟
خسارت متعلق به این پوشش جهت فرد بیمهگذار تنها پرداخت دیه تا سقف ده درصد دیه ماه عادی میباشد.
خرید آنلاین بیمه
هر جا که هستی به راحتی، هر بیمه نامه ای که خواستی آنلاین بخر...!
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.