بیمه باربری صادراتی

بیمه‌های حمل و نقل صادراتی بیمه‌هایی‌اند که مبدا ایران و مقصد کشور خارجی است. بیمه‌های حمل و نقل وارداتی، صادراتی و ترانزیت بر اساس مبدا و مقصد آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند و همه واردکنندگان کالا به این بیمه‌نامه نیاز دارند.

خطرات بیمه‌نامه‌های صادراتی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1.بیمه‌نامه صادراتی با خطرات معمولی که شامل حادثه‌ای که برای وسیله نقلیه روی می‌دهد و نیز آتش‌سوزی روی وسیله نقلیه می‌شود.
2. بیمه‌نامه صادراتی با خطرات اضافی که شامل خسارتی است که به این روش‌ها وارد می‌شود: در هنگام تخلیه و بارگیری، سرقت کلی محموله، پرت شدن کالا از روی وسیله نقلیه و برخورد شیء خارجی با مورد بیمه. در این نوع بیمه‌نامه‌ها، خطرات اضافی با محاسبه اضافه نرخ و فرانشیز ارائه می‌شود.

بیمه‌های حمل و نقل صادراتی بیمه‌هایی‌اند که مبدا ایران و مقصد کشور خارجی است. بیمه‌های حمل و نقل وارداتی، صادراتی و ترانزیت بر اساس مبدا و مقصد آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند و همه واردکنندگان کالا به این بیمه‌نامه نیاز دارند.

خسارات تحت پوشش این بیمه‌نامه

خطرات بیمه‌نامه‌های صادراتی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. بیمه‌نامه صادراتی با خطرات معمولی که شامل حادثه‌ای که برای وسیله نقلیه روی می‌دهد و نیز آتش‌سوزی روی وسیله نقلیه می‌شود.
    2. بیمه‌نامه صادراتی با خطرات اضافی که شامل خسارتی است که به این روش‌ها وارد می‌شود: در هنگام تخلیه و بارگیری، سرقت کلی محموله، پرت شدن کالا از روی وسیله نقلیه و برخورد شیء خارجی با مورد بیمه. در این نوع بیمه‌نامه‌ها، خطرات اضافی با محاسبه اضافه نرخ و فرانشیز ارائه می‌شود.

انواع کلوزهای باربری

کلوز A این نوع بیمه همه خطرهایی را که باعث از بین رفتن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه می‌شود، به جز موارد استثنا شده

کلوزB  : خطرهایی که در پوشش قرار می‌گیرند:

  • آتش‌سوزی یا انفجار
  • به گل نشستن و زمین‌گیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
  • واژگون شدن یا از راه و از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
  • تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله دیگر، به هر جسم خارجی به غیر از آب
  • تخلیه کالا در بندر اضطراری
  • زلزله و آتشفشان و صاعقه
  • ورود آب دریا، دریاچه به کشتی و یا کانتینر
  • به دریا انداختن کالا برای سبک‌سازی کشتی، یا به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی

کلوز  Cخطرهایی که در پوشش قرار می‌گیرند:

  • آتش‌سوزی یا انفجار
  • به گل نشستن، زمین‌گیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
  • واژگون شدن یا از راه و از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
  • تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
  • تخلیه کالا در بندر اضطراری
  • به دریا انداختن کالا به منظور سبک‌سازی کشتی

توتال لاس: (خسارت کلی)

از بین رفتن کل کالا در یک مرحله، در نتیجه آتش‌سوزی و غرق شدن کشتی

استثنائات به صورت خلاصه:

  • سوء عمل ارادی بیمه‌گذار
  • کسری عادی وزن و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد‌بیمه
  • ضعف بسته‌بندی
  • جنگ، بلوا، شورش
  • ناتوانی در دریانوردی

راهنمای خرید

بیمه‌گذار فرم پیشنهاد بیمه باربری را تکمیل می‌کند و آن را مهر و امضا می‌کند. سپس کارشناس مبلغ حق‌بیمه را محاسبه می‌کند و به بیمه‌گذار اعلام می‌کند. سپس مراحل صدور بیمه‌نامه و پرداخت حق‌بیمه انجام می‌شود.

محاسبه حق‌بیمه

نرخ حق‌بیمه در بیمه‌نامه‌های داخلی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله: مسیر حمل، نوع کالا از نظر آسیب‌پذیری و خطرناک بودن (تخم مرغ و جوجه یکروزه، یا کالاهای شکستنی و حساس) و نوع خطرات.

دریافت خسارت

وظایف بیمه‌گذار در صورت وقوع خسارت

  1. به محض اطلاع از وقوع خسارت مراتب را در اولین فرصت ممکن (حداکثرظرف 5 روز) به بیمه‌گر اعلام و درخواست اعزام و بازدید کارشناس از محموله خسارتی را نماید.
  2. از هرگونه سازش و یا مصالحه با مسئول ایجاد خسارت جلوگیری نماید.
  3. هرگونه اقدام معقول که جهت دفع یا به حداقل رساندن خسارت مؤثر است را انجام دهد.
  4. امکان اقامه دعوی و احقاق حق علیه حمل‌کنندگان ، تحویل‌گیرندگان کالا یا هر شخص ثالث را کاملاً حفظ کند.
  5. در صورت مشاهده خسارت در داخل کشور مراتب بايد بلافاصله به اداره خسارت بيمه باربري در تهران يا شعب بيمه‌گر در سراسر کشور اعلام گردد و در خارج از کشور گزارش بازديد بايد از نمايندگي لويدز و يا يکي از موسسات معتبر بازرسي بين المللي مورد تاييد بيمه‌گر ، دریافت کند.
  6. برای هر بسته‌ای که مفقود شده‌است بلافاصله از متصدیان حمل و یا مقام‌های بندر یا سایر متصرفان کالای بیمه‌شده، بطور کتبی درخواست خسارت نماید.
  7. در مورد خسارات مشهود به محض اطلاع و قبل از تحویل‌گرفتن کالای بیمه‌شده از متصدیان حمل و یا سایر متصرفان کالا بطور کتبی تقاضای بازدید کند و برای خساراتی که هنگام بازدید مشخص می‌گردد گواهی مربوطه را که به امضای آن‌ها رسیده باشد دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نماید.
  8. در مواردی که از سالم بودن کامل کالای بیمه‌شده مطمئن نباشد، رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل ندهد و با درج موضوع در بارنامه یا رسیدی که به متصدیان حمل می‌دهد حق خود را برای مطالبه خسارت محفوظ نگه دارد.
  9. هرگاه موقع تحویل‌گرفتن کالای بیمه‌شده، زیان یا آسیبی مشهود نباشد بیمه‌گذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویل‌گرفتن کالا و اطلاع از خسارت ، مراتب را به طور کتبی با پست سفارشی یا اظهارنامه به متصدیان حمل اعلام نمایند.
  10. در مواردی که موسسه حمل تمام یا قسمتی از کالای بیمه‌شده را به بیمه‌گذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی تحویل ندهد نامبردگان موظفند که پس از تنظیم صورتمجلس کسر تخلیه، گواهی کتبی عدم تحویل را از موسسه مزبور بخواهند. در صورتی که گواهی عدم تحویل در موعدهای زیر صادر نشود بیمه‌گذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی باید حداکثر طی یک هفته با اظهارنامه رسمی از موسسه حمل درخواست خسارت نمایند و مراتب را به بیمه‌گر اطلاع دهند :
  •  
    • درصورت حمل با کشتی، حداکثر هفت ماه پس از تخلیه کالای بیمه‌شده از کشتی.
    • درصورت حمل با کامیون و قطار، حداکثر هفت ماه پس از ورود وسیله حمل به مرز کشور مقصد.
    • در صورت حمل با هواپیما، حداکثر سه ماه پس از تخلیه کالای بیمه‌شده از هواپیما.
  1. بیمه‌گذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی موظفند در مورد خسارت مشهود که به موجب این بیمه‌نامه بیمه‌گر تعهد جبران آن را دارد، چنانچه مورد‌بیمه در ید متصدیان حمل و نقل است قبل و یا بلافاصله پس از تحویل‌گرفتن کالا از آن‌ها و چنانچه خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، قبل از تحویل‌گرفتن از انبار ضمن تنظیم صورتمجلس گمرکی مراتب را به بیمه‌گر اعلام نموده و درخواست بازدید از کالا را نمایند.

مدارک لازم برای بررسی خسارت

  1. فرم تکمیل‌شده اعلام خسارت
  2. رونوشت بیمه‌نامه و الحاقیه‌های مربوطه
  3. رونوشت (غیر فتوکپی) بارنامه حمل، فاکتور، صورت بسته‌بندی، گواهی مبدأ و گواهی بازرسی کالا در مبدأ (درصورتیکه بیمه‌نامه دارای بانک ذینفع باشد اسناد مذکور می‌بایست توسط بانک مربوطه تایید گردد.)
  4. تصویر قبض انبار گمرکی و پشت و روی جواز سبز (پروانه) گمرکی
  5. اصل کلیه مدارک مثبته در خصوص خسارت وارده به کالا با توجه به نوع و علت خسارت، از جمله صورتمجلس گمرکی/ بندری، گزارش مقامات بندری، گزارش مقامات انتظامی محل حادثه، گواهی عدم تحویل، گزارش بازدید لویدز
  6. اصل بارنامه حمل داخلی و صورتجلسه با راننده کامیون به هنگام تحویل کالا در مقصد (در صورت بروز حادثه در مسیر داخلی)
  7. اصل راهنامه CMR با مهر تحویل شرکت حمل و نقل در مقصد و ذکر آسیب‌دیدگی محموله در آن (در صورت حمل زمینی)
  8. سایر مدارک مورد نیاز ، حسب مورد با توجه به نوع و محل وقوع خسارت از بیمه‌گذار درخواست می‌شود

مـشــاوره رایـگـان

مشاوران ما آماده مشاوره رایگان در زمینه های صدور و پرداخت خسارت هستند.تلفن را بردارید و سوالات خود را از مشاوران ما بپرسید. همچنین می‌توانید با تکمیل فرم ذیل از مشاوران ما بخواهید با شما تماس بگیرند.

سـوالات متـداول

خرید آنلاین بیمه

هر جا که هستی به راحتی، هر بیمه نامه ای که خواستی آنلاین بخر...!